center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Ki ismeri (X)-et?
Vogl Artemon, Kreatív, 2002. december 19.


Mindenekelőtt örömömet és elismerésemet szeretném kifejezni az októberi számban „Tűrt, tiltott, támogatott” címmel megjelenő, a „pr-cikk” fogalmát tisztázó írással kapcsolatban, amely remélhetőleg segít abban, hogy az alapvető szakkifejezéseket legalább a szakemberek helyesen használják. Feltétlenül hiánypótlónak tartom, mivel még az oktatók egy része sem ismeri a „pr-cikk” kifejezés pontos jelentését, hiszen egyetemi jegyzetben is szerepel a „pr-cikk” mint a hirdetések egyik típusa.

Az írás világosan fogalmaz:
„Fontos, hogy az [(X)-es] cikk jól elkülönüljön – tördelésben, stílusban – az újság többi cikkétől, és jelöljék meg, hogy az olvasó fizetett hirdetést lát.” Itt érdemes kiemelni az „és” kötőszó használatát, hiszen sok esetben az eltérő tördeléssel önmagában még nem lehet felismerni a reklámjelleget, és a szöveget övező kerettel vagy az „(X)” odabiggyesztésével sem válik egyértelművé, hogy fizetett hirdetésről van szó. A laikus olvasók (és leginkább a fiatalabb generációk) ugyanis nem feltétlenül ismerik a cikk végén szerénykedő „(X)” jelentését. Sőt felmerülhet bennük a kérdés, hogy ki is ez a titokzatos „X”.

A reklámtörvény – amely szerint „a reklámot csak a reklámjelleg felismerhető feltüntetésével és a környezetétől elkülönítve szabad közzétenni” – sajnos többféleképpen is értelmezhető, ezért lenne fontos a MÚOSZ ajánlását komolyan venni, vagyis a fizetett cikkeket „egyértelmű jellel, feltűnő módon, hirdetés felirattal” megkülönböztetni. Az „(X)”-et tehát ideje lenne végre elfelejteni, és helyette minden esetben ki kellene írni, hogy „hirdetés” vagy „fizetett hirdetés”.

Ebben talán a szakma legtekintélyesebb „hírvivője”, a Kreatív is példát mutathatna, mert a lapban is jelent már meg úgynevezett (X)-es hirdetés. Jó lenne tehát minden sajtótermékben kerülni az olyan köztes megoldásokat, amelyek nem felelnek meg a fenti kritériumoknak – sokszor a törvényi előírásoknak sem –, és felvállalni, hogy a megjelent szöveg valójában hirdetés.

A „pr-cikk” helyett a „reklámcikk” (esetleg a szöveges hirdetés) kifejezés javasolható, és a jövőben erőteljesebben kellene fellépni a néhány lapban felbukkanó „szponzorált oldal”, „szponzorált reklámoldal”(?!) vagy éppen „a cikk az XY cég támogatásával készült” megjelölésekkel szemben, amelyek egyenesen a reklámszakma tekintélyét rombolják.

Vogl Artemon
Ki ismeri (X)-et? Kreatív, 2002. december 19.
Vogl Artemon lapigazgató, Szép Házak